Feb 25, 2022

Tekla Torbrink, (1901 -1994) föddes i Hälleberga församling, i Kalmar län och var en svensk riksdagspolitiker. Till yrket var hon barnavårdsarbetare, men blev som politiker ledamot av riksdagens andra kammare 1949-1968 i Kalmar läns valkrets. Hon var även nämndeman och landstingsledamot. Tekla hade sett fattiga människor kämpa för sina rättigheter redan som barn. Hon lyssnade, hon lärde och hon mindes och blev så småningom socialdemokratisk riksdagskvinna för att fortsätta kampen.

I samarbete med Länsstyrelsen i Kalmar län, som en del av demokratiåret 2021.

Programledare: Pia-Lena Björnlund, Kalmar läns museum. Berättare/gäst: Anette Kronlund, pedagog Kalmar läns museum.  Ljustekniker: Andreas Juhl, enhetschef publika enheten, Kalmar läns museum