Oct 22, 2020

Vid middagstid den 1 juni 1676 kantrade, exploderade och sjönk regalskeppet Kronan under en drabbning mellan den svenska och den förenade dansk-holländska flottan. Skeppet kantrade i den hårda sydvästvinden när man skulle vända mot fienden, sannolikt beroende på att man minskat för lite på seglen. Drabbningen skedde 6 km utanför byn Hulterstad på sydöstra Öland. Kronans undergång är en av de största fartygskatastroferna i svensk historia. Av den 850 man starka besättningen överlevde endast ett fyrtiotal. Hur kom det sig att man bestämde sig för att bygga superskeppet Kronan och hur gick det till? Lars Einarsson, projektledare för Kronanundersökningarna berättar i del ett i vår serie om Kronan om historien bakom Kronans tillkomst och människorna i skeppets närhet. Programledare är Pia-Lena Björnlund, pedagog för Kalmar läns museum. Inspelning och redigering Andreas Juhl.